måndag 19 augusti 2013

Sommarmys i paradiset

 Jag känner mig mer hemma och mer levande än någonsin denna sommar. Aldrig förut har jag plockat bär med glädje, kokat sylt och myst.
Jag älskar att bo på landet och få öppna dörren på morgonen för att känna solens varma strålar och låta fötterna smekas av gräset.
Aldrig förr har jag ätit så mycket vinbär.
Frukost på vår uteplats är drömmen. Och helst äter jag fil eller mjölk i något vackert loppisfynd. Jag har ju gått och blivit en sann loppisnörd också. Nästa sommar blir det sommarloppis i vår ladugård. Det ser jag fram emot.
Och jag tror att även barnen myser. Ofta. Även om en fyraårings rastlöshet kan ta överhanden i bland.
 Vi har hunnit träffa släkten mer än vanligt denna sommar.
 Myst i Dammbroa och även fått hem kusiner till vår fina gård. Vi bor verkligen på rätt ställe sommartid. Och jag har till och med börjat spela mer fiol, precis vad jag hoppats på att jag skulle.
 I kväll plockade jag min tredje 2,5-litersbunke med svartvinbär. Denna gång från grannens buske. Vi har snälla grannar.
 Vi har drabbats av oväder också. Täkten blev en sjö efter ovädret som sköljde över oss 11 augusti. Det åskade 9.30-17.30 och grannens regnmätare stod på 110. Vi fick lite vatten i källaren men klarade oss skapligt.
Syrrans familj hade sovit över,. och först vid sjutiden vågade vi oss ut för att kolla på vägskador och sjöfåglar. Det regnade lite men inte i närheten av vad det tidigare gjort.

Nu myser jag på mitt kontor som förvandlats till något mysigt, från att ha sett ut såhär..!!!
Igår målade jag en hylla vi hittat i garaget...
... i en vågad färg som jag försökte beskriva mig till på färgaffären under stor möda.

Jag är galet nöjd med resultatet. Trivs som fisken i vattnet och ska snart börja plocka upp grejer i den.
Har idag fakturerat, fixat bröllopsbilder och lyssnat på mina gamla spellistor i datorn medan barnen haft jättekul på dagis, första dagen på länge. Underbart!!

Jag jobbar en hel del på Kuriren i sommaren har haft lite "semester" nu. Skönt, för det behövde jag.

Ha det gott, alla!!

Inga kommentarer: